1. مشخص کنيد چه کاري ميخواهيد انجام دهيد.
مشخص کردن اينکه ميخواهيد چه کاري انجام دهيد براي برخي افراد به معناي يافتن علاقهشان است. به مهارتها، تواناييها و تجربياتتان فکر کنيد، واقعگرا باشيد و تصميماتتان را تجزيه و تحليل کنيد. تصور کنيد هر روز به مدت چند ساعت هدايت کسب و کارتان را برعهده داريد. اگر با چنين روال کاري کنار ميآييد، ميتوانيد طرحتان را اجرايي کنيد و به کارتان ادامه دهيد.
2. بررسي کنيد آيا مردم حاضر به پرداخت هزينه بابت کار شما هستند.
يک کسب و کار پايا کسب و کاري است که نقطهي تلاقي چيزي که شما ميخواهيد و آنچه ديگران برايش هزينه پرداخت ميکند، است. من به دنبال کسب و کارهايي هستم که مورد تقاضاي بازار و خريداران باشند. هميشه سعي کنيد به دنبال ايدههاي کسب و کار پرسود باشيد و از کارآفرينان موفق الگوبرداري کنيد. چيزي به مراجعهکنندگانتان پيشنهاد کنيد که اگر خودتان نيز جاي آنها بوديد مشتاق داشتن آن محصول يا سرويس بوديد.
3. با مشتريان بالقوه صحبت کنيد.
با افرادي صحبت کنيد که احتمالا جزء مشتريان بالقوهتان هستند. دربارهي نيازها و ترسهايشان بپرسيد و الهاماتي را که به ايدهي کسب و کاريتان مرتبط هستند پيدا کنيد. آيا مزاياي محصول يا سرويسي که ارائه ميکنيد در ارتباط مستقيم با نيازهاي مشتريانتان است؟ از صحبتهاي آنها يادداشتبرداري کنيد، چرا که ميتواند طرح بازاريابيتان را موثقتر کند.
4. يک طرح بازاريابي و کسب و کار طراحي کنيد.
هدايت يک کسب و کار دستخوش تغيير شده است. بازاريابي امروز با توليد محتوا، مديريت شبکههاي اجتماعي و ارسال ايميل مرتبط است. بايد مشخص کنيد رويکردتان دربارهي مسائل براي ارائهي ايدههايتان به مشتريان، چگونه خواهد بود. طرح کسب و کاري بريزيد که در آن جزئيات به خوبي عنوان شده باشد. مواردي مانند ساختارهاي عملياتي، محصول، سامانههاي توزيع و طرح توسعه را در طرح کسب و کار و بازاريابيتان پوشش دهيد.
5. کسب و کارتان را در مقياس کوچک راهاندازي کنيد.
اگر برايتان امکانپذير است، ايدهي کسب و کارتان را در مقياس کوچک ايجاد کنيد و در کنار آن به شغل خودتان بپردازيد. شما ميتوانيد نخستين مشتريانتان را به دست بياوريد، و چنانچه از موفقيت کسب و کارتان مطمئن شديد، شغل فعليتان را ترک کنيد.
6. بازخورد ديگران را دريافت کنيد و اصلاحات لازم را انجام دهيد.
بسياري از مالکان کسب و کارهاي نوپا تلاش ميکنند به سرعت پيشرفت کنند، و در بازار شناخته شوند. کسب و کارتان را در مقياس کوچک شروع کنيد و مشخص کنيد کدام بخش از ايدهتان بهتر است و کدام بخش به اصلاح نياز دارد. نظرات مشتريانتان را بپذيريد، و تغييرات لازم را انجام دهيد تا رشد کنيد.
7. يک تيم جمع کنيد.
اگر ايدهتان عملي به نظر ميرسد، بايد يک تيم خوب بسازيد. وقتي تمام زمانتان را براي رشد کسب و کارتان بگذاريد حتما موفق خواهيد شد. اگر تجربهي کافي نداريد، ميتوانيد کارهاي بازاريابي و خدمات مشتريان را برونسپاري کنيد.
8. تأمين مالي کنيد.
براي کسب و کارهاي کوچک، به معناي اين است که پولي جمع کنيد تا چند ماه نخست فعاليتتان را سپري کنيد. اگر رؤياهاي بزرگي در سر ميپرورانيد، ممکن است به سرمايهگذاري مشاع يا سرمايهگذاري خارجي نياز داشته باشيد.
9. يک بودجهي عملياتي تدارک ببينيد.
تمام وقتتان را صرف کسب و کارتان کنيد، يک بودجهي عملياتي براي شرکت در نظر بگيريد. اين بودجه ميتواند هزينههاي بازاريابي، حقوقها، و ديگر موارد کليدي را شامل شود. مراقب باشيد پولتان را صرف هزينههاي بيهوده نکنيد.
10. کسب و کارتان را بر اساس طرح کسب و کارتان بنا کنيد.
کارتان را بر اساس طرحي که ساختهايد به پيش ببريد. هرچند، شما ميتوانيد، بسته به شرايط، فرصتّها و مشکلات، طرحها را تغيير دهيد.
11. اجازه دهيد ديگران بر شما اثر بگذارند.
تابهحال شنيدهايد که ميگويند: “آدمها را از دوستانشان بشناسيد”؟ اين مسئله در دنياي کسب و کار نيز صادق است. داشتن دوستان کارآفرين ميتواند شما را در مسير دنبال کردن رؤياهايتان راهنمايي و هدايت کند.
12. دنبال رؤياهايتان باشيد.
پس از آنکه از کارتان استعفا داديد، با تمام توان تلاش کنيد زمان را هدر ندهيد. چيزي که دربارهي آخرين گام استعفا دادن از شغل و راهاندازي يک کسب و کار بايد بدانيد اين است که عقبگرد نداريم! هميشه اطمينان حاصل کنيد تصميمي ميگيريد که به بقا و رشدتان کمک ميکند.
درباره این سایت